Istnieje wiele różnych możliwości i opcji edycji (obróbki) zdjęć produktów w programach graficznych. Istotnym jest czy potrzebujesz zdjęć wykonanych tylko w technice bezcieniowej – bez znaczącej ingerencji w obraz – czy bardziej skomplikowanej ich obróbki. Posiadamy doświadczenie, które pozwoli zaproponować Ci wykonanie tylko tych operacji, które będą niezbędne dla zaspokojenia Twoich potrzeb i uzyskania oczekiwanego efektu a tym samym obniżenia kosztu usługi.
Do cyfrowej obróbki zdjęć używamy głównie aplikacji Adobe Photoshop za pomocą której wykonujemy wszystkie operacje na obrazie.

Obróbka graficzna każdego ze zdjęć wykonywana przez „Wizja Produktu” domyślnie obejmuje niżej wyszczególnione operacje:

  • Obrys/Szparowanie (stworzenie ścieżki odcięcia – wycięcie przedmiotu z tła ),
  • Wymiana tła na białe, jednokolorowe lub gradient złożony z dwóch kolorów (wg życzenia klienta),
  • Dodanie cieni ,
  • Retusz (usunięcie drobnych wad produktu, zanieczyszczeń – do 5 minut),
  • Regulacja tonalna (histogram, krzywe),
  • Regulacja kolorów (balans bieli, barwa, nasycenie),
  • Optymalizacja zdjęcia na potrzeby WWW

Bardzo często, jak już wyżej napisaliśmy nie wszystkie te operacje są konieczne do wykonania. Zależy to głownie od przeznaczenia zdjęcia jak i oczekiwań klienta. W celu ułatwienia podjęcia decyzji co do zakresu edycji osobom nie zajmującym się tą tematyką na co dzień poniżej staraliśmy się opisać w przystępny sposób operacje (edycje) wykonywane na zdjęciach, które najczęściej są zamawiane przez klientów.

1. Bez edycji

Bardzo często mamy pytania o wykonanie zdjęć z minimalną ilością operacji lub w ogóle bez obróbki za pomocą programu graficznego. Są to najczęściej pytania od właścicieli sklepów internetowych, którym zdjęcia są wyłącznie potrzebne do wystawienie w witrynie swojego sklepu. Ponieważ edycja zdjęcia w programie graficznym zajmuje często 60 – 70 % czasu niezbędnego do jego wykonania, można – minimalizując tą obróbkę zaoszczędzić sporo pieniędzy na każdym zdjęciu. Poniżej przedstawiamy dwa zdjęcia: bez obróbki i po jego edycji w programie graficznym.

Jeżeli uważasz, że wystarczą Ci zdjęcia bez obróbki w programie graficznym proszę to zaznaczyć w formularzu zamówienia lub przekazać nam podczas rozmowy telefonicznej.

Zdjęcie wykonane na stole bezcieniowym bez obróbki
Zdjęcie po wycięciu produktu z tła i naniesieniu go na inne tło

2. Ścieżki odcięcia (szparowanie)

Stworzenie „ścieżki odcięcia” (obrys przedmiotu wykonany po jego zewnętrznej krawędzi) umożliwia wymianę tła na zdjęciu na inne – dowolne jakie sobie zażyczysz (najczęściej klienci wybierają białe tło), a także pozwala produkt przesuwać, obracać, w pewnym zakresie zmieniać perspektywę, tworzyć cienie w różnych kierunkach i kolorach, lustrzane odbicia itp. Usunięcie oryginalnego np. lekko szarego tła powoduje, że obraz staje się bardziej „czysty” a przedmiot lepiej wyróżnia się na nowym tle.
Reasumując – mając utworzoną „ścieżkę odcięcia” Photoshop stwarza możliwość przedstawienia produktu na zdjęciu na różne sposoby. Jeśli masz konkretne oczekiwania czy wymagania w jaki sposób fotografowany przedmiot ma być zaprezentowany na zdjęciu – poinformuj nas o tym przed rozpoczęciem realizacji projektu. Tworzenie ścieżki jest operacja czasochłonną tym bardziej im bardziej jest skomplikowany kształt przedmiotu.
Obróbka graficzna każdego ze zdjęć domyślnie obejmuje wycięcie produktu z tła (cena podstawowa w cenniku). W przypadku zamówienia zdjęć w takich formatach jak PSD, XCF czy TIFF „ścieżka odcięcia” jest przez nas bezpłatnie dołączana do każdego zdjęcia. Poniżej przedstawiamy przykładowe możliwości prezentowania produktu na zdjęciu.

Przykładowe formy prezentacji produktu po wycięciu z tła

3. Retusz zdjęcia

Nie zawsze rzeczywista wielkość produktu przekłada się na jego wielkość na zdjęciu przygotowanym do wklejenia na stronie e-sklepu czy w folderze reklamowym. Na przykład zegarek na zdjęciu umieszczonym w witrynie sklepu internetowego jest często 2-3 razy większy niż w rzeczywistości Możesz być zaskoczony, jak wiele drobnych niedoskonałości można zobaczyć na zdjęciu w wyższej rozdzielczości ! Jest to szczególnie ważne podczas fotografowania małych przedmiotów, np. takich jak biżuteria, drobne, ekskluzywne upominki, „mały” sprzęt RTV itp. Cyfrowy retusz zdjęcia powoduje, że produkt wygląda bezusterkowo co może w znacznym stopniu wpłynąć na podjęcie decyzji przez klienta czy produkt ten kupić.
W edycji domyślnej mamy założone 5 minut na retusz każdej fotografii (ujęte w cenie podstawowej) . Dodatkowy retusz może być wykonany na życzenie klienta i będzie rozliczany wg naszej stawki godzinowej. Nie będziemy wykonywać żadnego dodatkowego retuszu bez uprzedniej zgody klienta (na życzenie klienta możemy dostarczyć przykładową wersję zdjęcia przed i po retuszu). W próbce poniżej mamy wykonany retusz drobnych zadrapań i przebarwień.

Zdjęcie przed retuszem
Zdjęcie po retuszu

4. Zmiana tła

Większość naszych klientów życzy sobie aby po wycięciu produktu z oryginalnego tła został on umieszczony na czystym białym tle w związku z czym przyjęliśmy to jako standard w naszej usłudze. Jeśli chciałbyś aby Twoje produkty były prezentowane na innym kolorze tła lub w tle był wykonany gradient kolorów, (pod dowolnym kątem) to napisz to w formularzu lub powiadom nas telefonicznie przed rozpoczęciem realizacji projektu. Opcje te są wykonywane w ramach podstawowej ceny usługi. Możliwe jest także na życzenie klienta umieszczenie produktu na dowolnym innym tle jak np. wybrana tekstura, krajobraz pasujący do charaktery produktu, inne produkty komponujące się z zasadniczym itp.
Oto kilka przykładów:

Oryginał (białe tło)
Zmiana koloru tła na dowolny inny kolor
Gradient kolorów
Dowolna tekstura

5. Lustrzane odbicie

Dodanie lustrzanego odbicia subtelnie poprawia wygląd Twojego produktu i sprawia, że staje się on bardziej „pop” aniżeli przy dodaniu samego cienia. Aby uzyskać realistyczne odbicie musimy wykonać zdjęcie w ten sposób aby dolna krawędź była równoległa do podstawy zdjęcia a często przy różnych kształtach produktów musimy je sfotografować w inny specyficzny sposób. Jeśli chcesz abyśmy zastosowali ten efekt poinformuj nas o tym przed rozpoczęciem wykonywania zdjęć. Niestety nie dla wszystkich produktów istnieje możliwość wykonania takiego odbicia, bo czasem efekt ten wygląda dosyć sztucznie. Istnieje także możliwość uzyskanie naturalnego lustrzanego odbicia produktu (częściowego jak i pełnego) poprzez zastosowanie specjalnej błyszczącej lub metalizowanej podkładki – patrz zdjęcia w galerii. Poniżej przedstawiamy zdjęcie produktu po wycięciu z tła bez i z jego lustrzanym odbiciem.

Oryginał
Zdjęcie z dodanym lustrzanym odbiciem
Zdjęcie z naturalnym odbiciem wykonane na czarnej podkładce akrylowej

7. Zmiana koloru produktu

Jeżeli posiadasz ten sam produkt w różnych kolorach często bardziej jest opłacalne wykonanie zdjęcia produktu w jednym kolorze i przy pomocy obróbki cyfrowej wykonać zmianę kolorów na inne, które posiadasz w swojej ofercie handlowej aniżeli wykonywanie oddzielnych zdjęć wszystkich produktów. Bardzo często takie zlecenia otrzymujemy np. od firm sprzedających odzież. Daj nam znać jeżeli wybierzesz taką opcję.

Oryginał
Kolor czerwony
Kolor niebieski
Kolor zielony

8. Kompozycje

Kompozycja jest połączeniem dwóch lub większej ilości zdjęć w jedno. Często bardziej się to opłaca niż robienie dodatkowego zdjęcia grupowego szczególnie jeżeli i tak potrzebujemy zdjęcia każdego produktu osobno do innych celów. Także można łączyć na jednym zdjęciu kilka różnych ujęć tego samego produktu.

Przykładowa kompozycja 3 produktów

Przykładowa kompozycja 2 produktów

9. Aranżacje

Często klienci wymagają (szczególne na zdjęciach przeznaczonych do zamieszczenia w folderach i gazetkach reklamowych) aby ich produkty były przedstawiane w przeróżnych, ciekawych połączeniach tematycznych gdzie obok zasadniczego produktu umieszczenie są inne produkty i elementy z nim współgrające a mające na celu podniesienie atrakcyjności produktu reklamowanego lub zachęcenie klienta do zakupu innych produktów, o których wcześniej nawet nie pomyślał. Wykonanie takich zdjęć zajmuje znacznie więcej czasu aniżeli zwykłego „packshota” ale uzyskane efekty często przerastają oczekiwania. Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych aranżacji.

10. Optymalizacja WWW

Generalnie aplikacje e-sklepów automatycznie dopasowują rozmiar zdjęcia do swoich potrzeb ale często zdarza się, że cierpi na tym jakość zdjęcia. Optymalizacja zdjęcia przeznaczonego do umieszczenia na stronie www jest też bardzo ważna gdyż może znakomicie skrócić czasy ładowania strony w Twoim e-sklepie. Właściwie zoptymalizowana fotografia wymaga równowagi między rozmiarem pliku i jakością obrazu. Istotnym jest także czy aplikacja Twojego sklepu przewiduje dodatkowe, duże powiększenie zdjęcia np. po kliknięciu czy nie. Po optymalizacji zdjęcia powinno się wykonać korektę jego ostrości gdyż każde zmniejszenie rozmiaru powoduje jego „zmiękczenie” i częściową utratę ostrości (ma to szczególne znaczenie przy wklejaniu zdjęć o stosunkowo dużej rozdzielczości, które w wyniku przeskalowania zostają kilkakrotnie pomniejszone). Nasza firma proponuje w ramach ceny podstawowej bezpłatną optymalizację zdjęcia każdego produktu wraz z jego wyostrzeniem do żądanego rozmiaru. Podaj nam przy zamawianiu usługi wymagany rozmiar zdjęcia a my przeprowadzimy jego optymalizacje. Domyślnie ustawiamy minimalną kompresję zapewniającą najlepszą jakość obrazu (ale co z tym się wiąże i największą wagę zdjęcia).

11. Przygotowanie do druku

Wykonanie zdjęcia aparatem o wysokiej rozdzielczości nie wystarcza jeszcze żeby przekazać go do druku. Mamy świadomość, że zrozumienie wszystkich zasad działania aparatu fotograficznego, zagadnień związanych z wydrukiem zdjęć, oraz pojęć opisujących działanie aplikacji graficznych – może być trudne, często mylące a nawet wprowadzać w błąd.
Jeżeli Twoje zdjęcia mają być drukowane w folderze reklamowym, katalogu, czy gazetce a Ty nie masz czasu ani ochoty aby poznawać tajników tych wszystkich zawiłości – zleć nam przygotowanie plików ze zdjęciami do wydruku. Obejmuje ono wszystko to co trzeba aby skierować Twoje zdjęcia bezpośrednio do publikacji:

  • Konwersja do modelu przestrzeni barw CMYK,
  • Balans kolorów – korekta,
  • Konwersja do 300 dpi (lub innej wymaganej przez wydawcę),
  • Zmiana rozmiaru zdjęcia do wymaganej specyfikacji,
  • Zapis w odpowiednim formacie.

Możemy także skontaktować się bezpośrednio z Twoim grafikiem lub firmą, która będzie drukowała zdjęcia aby dokładnie uzgodnić wszystkie parametry potrzebne do prawidłowego druku (rozmiar, format pliku itp.).
Dokładamy wszelkich starań, aby wiernie odwzorować kolory fotografowanych produktów, jednak nie możemy brać odpowiedzialności za kolorystykę zdjęcia po wydrukowaniu gdyż proces ten nie zależy już od nas.